Dr Ciric oktobar 9, 2021 Nema komentara

Lipoedem nastaje kada se lokalno povećava potkožno masno tkivo: Masne stanice se šire i umnožavaju. Uz to se više ili manje vode skladišti. Ovo je progresivan proces. Dakle, zahvaćeno područje tela može se tokom vremena jako povećati.

Tačni uzroci lipoedema nisu poznati. Stručnjaci imaju samo neke pretpostavke. Na primer, čini se da je hormonski sistem i genetska predispozicija presudni u razvoju lipoedema. U isto vreme, ne postoje dokazi koji upućuju na to da loša ishrana ili nedostatak vežbanja može uzrokovati lipedem.

Hormoni

Važnost (ženskih) hormona u razvoju lipoedema sugerišu da su pogođene gotovo isključivo žene, posebno u fazama hormonskih promena. To bi bilo za vreme puberteta i nakon njega, tokom trudnoće i tokom menopauze. Posebno hormon estrogen ima važnu ulogu u razvoju lipoedema. Naime, masne stanice reagiraju na estrogen kroz posebna mesta priključenja (receptore) na njihovoj površini.

Kod nekoliko muškaraca sa lipoedemom uvek se može dokazati hormonski poremećaj. To jasno ukazuje da su u lipoedem uključeni hormoni. Na primer, neki od obolelih muškaraca imaju bolest jetre koja ometa metabolizam hormona (na primer, cirozu jetre kod hronične upotrebe alkohola). Drugi pate od nedostatka testosterona ili hormona rasta ili primaju hormonsku terapiju (poput raka prostate).

Hormonske promene i poremećaji dovode do neravnoteže u unutarnjoj kontroli težine u telu, živcima u masnom tkivu i do upalnih procesa.

Genetska predispozicija

Često nekoliko članova porodice pati od lipoedema. To ukazuje na genetsku predispoziciju.

Vaskularna oštećenja

Pored poremećaja masnog tkiva, za lipoedem se sumnja i na upalnu disfunkciju žila u potkožnom tkivu. Posude na zahvaćenom područu trebale bi imati „curenja“ koja promiču prolazak tečnosti u tkivo. To ih takođe čini sklonijima modrica i mogu pridoneti bolu.

Lipoedema klasifikacija

Lipoedem se može razvrstati prema različitim kriterijima:

Nakon lokacije lipedema lekari razlikuju tip nadkolenica (bedara), tip kolena,  tip zadnjice , tip celog tela, tip potkolenice, tip nadlaktice, tip svih ruku i potkolenica. Mnogi pacijenti imaju mešane slike (kao što su tip bedara i nadlaktice).

Prema strukturi i površini kože (Morfologija) razlikuju se sledeća tri stadijuma lipoedema:

• 1. faza lipoedema: glatka površina kože, jednoliko zadebljana i homogena potkožna tkiva
  • 2. faza lipoedema: neravnomerna, pretežno valovita površina kože; nodularne (čvoraste) strukture u potkožnom tkivu
  • 3. faza lipoedema: izrazita proliferacija u zahvaćenom delu tela s nadvišenim delovima tela (zglobovi)

Lipoedem: tok bolesti i prognoza

Lipoedem je hronična, progresivna bolest. Razvoj i tok se ne može predvideti. On značajno zavisi od dodatnih postojećih bolesti poput gojaznosti. Ako je otkriven lipoedem, treba ga lečiti u svakom slučaju. Na taj način možete sprečiti dalji napredak i poboljšati kvalitet života.

Prema trenutnim saznanjima, savremenim metodama terapije, simptomi bolesti mogu se značajno ublažiti, a poremećaj distribucije masti značajno ublažiti kod mnogih bolesnika.

Dr Bojan Ćirić uspešno rešava problem lipoedema, više infromacija o samoj proceduri možete naći na sledećem linku ovde.